center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Mi vezeti a vezetőket?
Vállalati döntéshozók médiahasználata. antennamagazin.hu, 2007. I. negyedév.

Részlet a cikkből.

Egy vállalat infokommunikációs vezetője értékes ember. Értékes a cégnek, hiszen döntéseitől függ a munkafolyamatokat átszövő informatika hatékonysága, rajta múlik a távközlési kiadások féken tartása. És értékes a „másik oldalnak" is: az őt hirdetéseikkel meggyőzni kívánó szolgáltatóknak, gyártóknak, forgalmazóknak, és ezzel a médiumoknak és a marketingkommunikációs biznisz összes többi szereplőjének. Összeállításunkban a BellResearch kutatási eredményei alapján röviden áttekintjük, honnan szereznek információt és milyen médiumokat „fogyasztanak" a hazai üzleti szféra infokom-döntéshozói.

Médiahasználati sajátosságok
Újsággal a kézben vagy a tévé képernyője előtt a vállalati vezető is csak ember, gondolhatjuk - ami részben igaz is. A döntéshozók médiahasználata a lakosság szokásaihoz sok területen hasonlít, számos lényeges eltérés is kirajzolódik azonban a kutatási eredményekből. A leginkább szembetűnő ezek közül a médiahasználat intenzitása: a vizsgált vezetői kör átlagosan mintegy napi három és fél órát tölt bármilyen médiafogyasztással, ez pedig messze alatta marad annak a jóval több mint négy órának, amit egy átlagos honfitársunk naponta csak televíziózásra fordít.

A különböző médiumokkal töltött kevesebb idő mindemellett eltérő struktúrát is jelent. Az infokommunikációs döntéshozókra jellemző médiacsomagban a lakosságénál nagyobb - bár így sem meghatározó - szerepet kapnak a különböző nyomtatott sajtótermékek, míg az internet egyértelműen az elsődleges, legtöbbek által igénybe vett információforrásnak tekinthető ebben a körben. A nyomtatott sajtó szerepét a döntéshozók tájékozódásában már csak azért is érdemes kiemelni, mivel a médiafogyasztással töltött idő egyötödét töltik az IT- és távközlési vezetők újságok, folyóiratok, magazinok olvasásával, ami viszonylag soknak számít, ha figyelembe vesszük például az internet helyettesítő hatását.

Az elektronikus médiumok (rádió, televízió, internet) figyelemelszívó hatása azért ebben a körben is igen erős. Ezt igen plasztikusan szemlélteti például az, hogy e három médium egyenként is legalább 25 százalékkal részesedik a hetente átlagosan médiafogyasztással eltöltött időből, együttesen pedig a médiára fordított idő négyötödét fedik le. Azzal persze tisztában kell lennünk, hogy pusztán az egyes csatornák súlya a médiakosárban nem jelzi azok valódi fontosságát. Legalább annyira jellemzi a médiahasználatot az egyes csatornák megítélése, értékelése, valamint az, hogy azokat a döntéshozók jellemzően milyen célra, milyen szituációkban, milyen témakörben veszik igénybe.

Élen a net
Az infokommunikációs beszerzésekkel kapcsolatos döntések előkészítése során a legtöbben elsőként a webhez fordulnak, és úgy tűnik, helyesen is teszik: az általános megítélés szerint ez a forrás a leghasznosabb, ebben a pár fős vállalkozások cégvezetőitől a nagyvállalati döntéshozókig mindenki egyetért (bár a használati minták különböznek). A hálón töltött átlagos időtartam a vezetők körében meghaladja az 1 órát, így ez a médium részesedik a legnagyobb súllyal a médiakosárból. A vélemények szerint az online üzenetek biztosabban elérik az infokom-döntéshozókat, akik az internetet a modern és innovatív cégek hirdetési eszközének tekintik.

A teljes cikk itt olvasható.

Mi vezeti a vezetőket? Vállalati döntéshozók médiahasználata. antennamagazin.hu, 2007. I. negyedév.